Waarom is het belangrijk om een goede website navigatie te hebben?
Het antwoord is simpel: het helpt bezoekers snel te vinden wat ze zoeken. Het is net als wegwijzers op een wandelroute. Het is dus belangrijk om duidelijkheid en overzicht te bieden en te bedenken wat de bezoeker wil zien. Als bezoekers informatie niet makkelijk kunnen vinden, is de kans groot dat ze de website verlaten. Hoe zorg je ervoor dat je website navigatie duidelijk is voor je bezoekers? In deze blog lees je 7 praktische tips.
Dit lees je in deze blog
1. Maximaal 7 items in je hoofdmenu
Natuurlijk wil je dat mensen makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken op je website. Zet daarom maximaal 7 menu-items in je hoofdmenu. Zo kunnen bezoekers zich beter focussen en is het makkelijker om te vinden wat ze zoeken. Ons brein kan slechts tussen de 5 en 8 dingen onthouden. Krijgen bezoekers meer opties? Dan is de kans groter dat ze niet vinden wat ze zoeken en zijn ze weg.
2. Maak gebruik van duidelijke menunamen
Zorg er voor dat de woorden die je gebruikt makkelijk te begrijpen zijn, zonder moeilijke woorden of vaktaal. Maak je menu-items kort en krachtig, bijvoorbeeld met één of twee woorden. Niet alleen is dit veel makkelijker te lezen voor de bezoeker, er blijft ook meer ruimte over in de navigatiebalk. Dit zorgt voor meer witruimte, wat prettiger leest.
Kortom: houd het kort en krachtig en zorg dat je woorden gebruikt die jouw doelgroep begrijpt.
3. Gebruik een logische volgorde
Er is eigenlijk geen vaste volgorde voor menu-items. Maar uit onderzoek blijkt dat mensen vooral de aandacht richten op dingen die aan het begin en einde van een menu staan. Zet de belangrijkste menu items daarom aan het begin of aan het einde van de navigatie. plaats je aan het begin of aan het einde van de navigatie (links of rechts). Daarom is het slim om belangrijke items, zoals de home-button en contact-button, daar te plaatsen. Mensen zijn hieraan gewend en het maakt het vinden van de menu-items gemakkelijker. Maar elke website is anders, dus ons advies: test het bij je bezoekers en vraag wat zij vinden.
4. Zet home in je menu
De homeknop is belangrijk omdat het een veelgebruikte manier is voor bezoekers om terug te keren naar de startpagina van de website. Maar het logo linkt toch ook naar de homepagina? Dat klopt, maar niet alle bezoekers weten dit. Daarom is het beter om een homeknop in het menu te zetten, zodat het voor iedereen makkelijk is om terug te keren. Plaats de home-knop altijd aan het begin van het menu.
5. Plaats je menu op de juiste plek
Er zijn een hoop plekken voor creativiteit op een website, maar niet als het gaat om de plek van je menu. Mensen zijn gewoontedieren en houden van websites die er vertrouwd uitzien. Zet jouw menu daarom altijd op de plek waar mensen het verwachten: bovenaan de website. Het kan creatief en leuk lijken om het menu ergens anders te plaatsen, maar dit maakt het juist moeilijker voor je bezoekers. Kies voor een gebruiksvriendelijke website en pas het ontwerp van de website aan, zodat het menu op een logische plek staat.
6. Wees consistent
Het is belangrijk om de navigatie van je website consistent te houden. Mensen willen graag weten waar ze aan toe zijn en houden van herkenbaarheid. Als je op elke pagina de navigatie verandert, raken bezoekers sneller de weg kwijt en raken ze gefrustreerd. Zorg er dus voor dat de navigatie altijd op dezelfde plek en herkenbaar is. Dit vergroot de kans dat ze langer op jouw website blijven en uiteindelijk tot actie overgaan.
7. Verbeter je menu met feedback van anderen
Het kan soms lastig zijn om zelf te beoordelen of het menu van je website duidelijk genoeg is. Een handige tip is om feedback te vragen. Laat iemand anders jouw menu eens nalopen. Het liefst iemand die nog niet bekend is met je website én ook tot je doelgroep behoort. Op deze manier kun je erachter komen of het menu intuïtief genoeg is en of de benamingen van de menu-items logisch zijn. Vraag ook om feedback over de volgorde en of belangrijke items op de juiste plaats staan. Op basis van deze feedback kun je dan eventuele aanpassingen maken om de gebruiksvriendelijkheid van je menu te verbeteren.
Even sparren over de perfecte menustructuur voor jouw website?
Dus, even samengevat: in deze blog hebben we je laten zien hoe je een goed menu kunt maken voor je website. Dat is belangrijk omdat het de manier is waarop mensen navigeren op jouw site. Maar let op, het is voor elke website anders en het moet passen bij jouw bedrijf en jouw doelgroep. Dus als je meer hulp nodig hebt bij het ontwikkelen van jouw menustructuur, of als je zelfs een hele nieuwe website nodig hebt, dan staan we voor je klaar! Neem vrijblijvend contact op.
Andere interessante artikelen
- Zo haal je het maximale uit je footer
- Hoe maak je van bezoekers fans
- Een salespagina maken: do’s en don’ts