Een salespagina maken | The do’s en don’ts

door | 7 februari 2024 | STRATEGIE, UX, WEBDESIGN

Ben je druk bezig met het maken van je salespagina? Of heb je er al een en is het wel een pagina, maar doet het weinig sales? Dan is dit blogartikel voor jou. We bespreken de 7 belangrijkste do’s en don’ts op een salespagina.

Don’t: stockfoto’s gebruiken in plaats van foto’s van jezelf

Veel ondernemers vinden het lastig om foto’s van zichzelf op hun website te plaatsen. Maar jouw potentiële klanten willen zien met wie ze te maken hebben en of ze je op je blauwe (of bruine of groene) ogen kunnen vertrouwen. Dus zet er foto’s van jezelf op, die passen bij de salespagina en de boodschap die je wilt uitdragen.

Do: witruimte gebruiken

Maak van je salespagina geen Worddocument. Ik zie het zo vaak: foto’s of andere elementen die veel te dicht op andere blokken zitten en enorme lappen tekst. Superzonde! Want als alles hutjemutje op elkaar staat, is het net of je het huis van een horder binnenwandelt. 

Daar zit natuurlijk niemand op te wachten. 

En het maakt het voor de bezoeker ook nog eens lastig om te scannen of jouw salespagina is waar hij naar op zoek is. Dus witruimte is your best friend. Plaats na iedere 2 à 3 regels een witregel en houd genoeg ruimte tussen elementen. Zo maak je het lekker overzichtelijk en luchtig.

Don’t: Herken je dit lijstjes

Er is een moment geweest in salespaginaland dat iedere template herken-je-dit-lijstjes en wil-je-dit-lijstjes bevatte. Het resultaat: iedereen gebruikt ze. Saai. Nu is ons brein wel gevoelig voor lijstjes en is het ook zeker aan te raden om zo nu en dan bulletpoints te gebruiken (dat geeft ook weer witruimte). Maar probeer eens een andere insteek dan ‘herken je dit?’. Kijk maar eens naar het voorbeeld hieronder.

Do: 1 call-to-action gebruiken

Jouw salespagina maak je met één doel: verkopen. En dus moet dat ook de enige call-to-action zijn. Andere cta’s zorgen voor afleiding en leiden de bezoeker weg naar een andere pagina. Die ene call-to-action kun je natuurlijk wel meerdere keren herhalen, verspreid over de pagina. Extra tip: maak op je salespagina de koopknoppen lekker opvallend met een contrasterende kleur! Let daarbij wel op dat de tekst op de knop goed leesbaar blijft.

Don’t: Veel bewegende of drukke elementen

Het is heel verleidelijk: vrolijke gifjes en bewegende elementen die over de pagina rollen. Maar probeer maar eens een tekst te lezen, terwijl er in je ooghoek van alles gebeurt. Je wordt afgeleid en hebt meer moeite om te lezen wat er staat. Dus wat denkt ons luie brein? Laat maar zitten. En hup, klikken we zo de pagina weg.

Do: Duidelijke titels

De titel en eventuele subtitel die bovenaan staan moeten duidelijk maken waar de pagina over gaat. Hieruit maakt de lezer op of hij op de juiste plek is. Kijk daarom uit met creatieve titels; ze zijn leuk, maar niet functioneel. Naast de grote titel bovenaan je salespagina, heb je ook subtitels. En zoals ik al eerder zei scannen mensen in eerste instantie je pagina. Daarom is het ook belangrijk dat de subtitels duidelijk zijn en laten zien wat je daar kunt vinden als je verder leest.

Don’t: Alleen onderaan je pagina reviews plaatsen

Reviews zijn ENORM belangrijk op je salespagina. En ik zeg ENORM omdat het social proof geeft. Wij mensen willen graag zien dat anderen ook bij jou gekocht hebben en tevreden zijn. Het trekt ons net even over die vertrouwensstreep heen. Dus waarom zou je die pas onderaan je pagina zetten? Sprenkel ze als Jamie Oliver over je salespagina heen. Plaats ze op strategische plekken, bijvoorbeeld bij je werkwijze wanneer je een recensie hebt die zegt ‘Het is zo fijn dat Annemieke op voorhand een strategiesessie houdt, daar komen enorm waardevolle ideeën uit!’

Bonusdo: Webdesigners inhuren die je helpen om de allerbeste salespagina te maken

Ja lekker dan, denk jij nu. Want je wil deze tips juist gebruiken om zelf je salespagina te maken. Snap ik! En vooral doen! Maar misschien is het wel lekker als je webdesigners hebt die je pagina even scannen en je handige verbeterpunten geven. Daar helpen we je graag bij met onze websitescan. Kijk hier voor meer info.

Andere interessante artikelen

Tip van Flip in je inbox

Schrijf je in en krijg iedere twee weken concrete tips om je website en klantreis te verbeteren. Uitschrijven mag altijd 😉 Tip van Flip: doe dat niet, want je mist veel leuks.

Vul hierboven je email in en krijg direct je eerste tip. Je gaat ermee akkoord ook tips en andere informatie per mail te ontvangen. Lees in onze privacyverklaring hoe we met je gegevens omgaan

Je las een blog van ons, Lisa en Mariette van Spotlight Webdesign

Webdesigners voor ondernemers die willen groeien met een professionele website. Met onze expertise op het gebied van webdesign, UX design en psychologie creëren we de ultieme gebruikerservaring op je website. Bekijk onze website op maat, websitescan of download ons gratis ebook voor een sterke basis van je website.

mariette en lisa in een rood pak voor een panterprint
Hoi, wij zijn Lisa en Mariette. Jou laten opvallen in de online jungle met een website die 100% bij je past. Dat is onze missie.

Bekijk al onze blogs of filter op categorie

Dit werkboek is de perfecte basis voor je (nieuwe) website

Het e-book is een digitaal werkboek (PDF bestand). Je kunt hem invullen op je computer. Lekker makkelijk.

Breng jouw missie, visie, doelen en behoeften van de nieuwe website in kaart

Breng jouw ideale klant in kaart en kom erachter hoe jouw dienst bijdraagt aan wat ze willen

Breng overzicht in de chaos. Je hebt helder wat je met de website wilt en hoe je hierop kunt voortbouwen.