7 tips: verbeter je website navigatie

door | 20 april 2023 | STRATEGIE, UX, WEBDESIGN

Waarom is het belangrijk om een goede website navigatie te hebben?

Het antwoord is simpel: het helpt bezoekers snel te vinden wat ze zoeken. Het is net als wegwijzers op een wandelroute. Het is dus belangrijk om duidelijkheid en overzicht te bieden en te bedenken wat de bezoeker wil zien. Als bezoekers informatie niet makkelijk kunnen vinden, is de kans groot dat ze de website verlaten. Hoe zorg je ervoor dat je website navigatie duidelijk is voor je bezoekers? In deze blog lees je 7 praktische tips.

1. Maximaal 7 items in je hoofdmenu

Natuurlijk wil je dat mensen makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken op je website. Zet daarom maximaal 7 menu-items in je hoofdmenu. Zo kunnen bezoekers zich beter focussen en is het makkelijker om te vinden wat ze zoeken. Ons brein kan slechts tussen de 5 en 8 dingen onthouden. Krijgen bezoekers meer opties? Dan is de kans groter dat ze niet vinden wat ze zoeken en zijn ze weg.

2. Maak gebruik van duidelijke menunamen

Zorg er voor dat de woorden die je gebruikt makkelijk te begrijpen zijn, zonder moeilijke woorden of vaktaal. Maak je menu-items kort en krachtig, bijvoorbeeld met één of twee woorden. Niet alleen is dit veel makkelijker te lezen voor de bezoeker, er blijft ook meer ruimte over in de navigatiebalk. Dit zorgt voor meer witruimte, wat prettiger leest.

Kortom: houd het kort en krachtig en zorg dat je woorden gebruikt die jouw doelgroep begrijpt.

3. Gebruik een logische volgorde

Er is eigenlijk geen vaste volgorde voor menu-items. Maar uit onderzoek blijkt dat mensen vooral de aandacht richten op dingen die aan het begin en einde van een menu staan. Zet de belangrijkste menu items daarom aan het begin of aan het einde van de navigatie. plaats je aan het begin of aan het einde van de navigatie (links of rechts). Daarom is het slim om belangrijke items, zoals de home-button en contact-button, daar te plaatsen. Mensen zijn hieraan gewend en het maakt het vinden van de menu-items gemakkelijker. Maar elke website is anders, dus ons advies: test het bij je bezoekers en vraag wat zij vinden.

4. Zet home in je menu

De homeknop is belangrijk omdat het een veelgebruikte manier is voor bezoekers om terug te keren naar de startpagina van de website. Maar het logo linkt toch ook naar de homepagina? Dat klopt, maar niet alle bezoekers weten dit. Daarom is het beter om een homeknop in het menu te zetten, zodat het voor iedereen makkelijk is om terug te keren. Plaats de home-knop altijd aan het begin van het menu.

5. Plaats je menu op de juiste plek

Er zijn een hoop plekken voor creativiteit op een website, maar niet als het gaat om de plek van je menu. Mensen zijn gewoontedieren en houden van websites die er vertrouwd uitzien. Zet jouw menu daarom altijd op de plek waar mensen het verwachten: bovenaan de website. Het kan creatief en leuk lijken om het menu ergens anders te plaatsen, maar dit maakt het juist moeilijker voor je bezoekers. Kies voor een gebruiksvriendelijke website en pas het ontwerp van de website aan, zodat het menu op een logische plek staat.

6. Wees consistent

Het is belangrijk om de navigatie van je website consistent te houden. Mensen willen graag weten waar ze aan toe zijn en houden van herkenbaarheid. Als je op elke pagina de navigatie verandert, raken bezoekers sneller de weg kwijt en raken ze gefrustreerd. Zorg er dus voor dat de navigatie altijd op dezelfde plek en herkenbaar is. Dit vergroot de kans dat ze langer op jouw website blijven en uiteindelijk tot actie overgaan.

7. Verbeter je menu met feedback van anderen

Het kan soms lastig zijn om zelf te beoordelen of het menu van je website duidelijk genoeg is. Een handige tip is om feedback te vragen. Laat iemand anders jouw menu eens nalopen. Het liefst iemand die nog niet bekend is met je website én ook tot je doelgroep behoort. Op deze manier kun je erachter komen of het menu intuïtief genoeg is en of de benamingen van de menu-items logisch zijn. Vraag ook om feedback over de volgorde en of belangrijke items op de juiste plaats staan. Op basis van deze feedback kun je dan eventuele aanpassingen maken om de gebruiksvriendelijkheid van je menu te verbeteren.

Even sparren over de perfecte menustructuur voor jouw website?

Dus, even samengevat: in deze blog hebben we je laten zien hoe je een goed menu kunt maken voor je website. Dat is belangrijk omdat het de manier is waarop mensen navigeren op jouw site. Maar let op, het is voor elke website anders en het moet passen bij jouw bedrijf en jouw doelgroep. Dus als je meer hulp nodig hebt bij het ontwikkelen van jouw menustructuur, of als je zelfs een hele nieuwe website nodig hebt, dan staan we voor je klaar! Neem vrijblijvend contact op.

Andere interessante artikelen

Tip van Flip in je inbox

Schrijf je in en krijg iedere twee weken concrete tips om je website en klantreis te verbeteren. Uitschrijven mag altijd 😉 Tip van Flip: doe dat niet, want je mist veel leuks.

Vul hierboven je email in en krijg direct je eerste tip. Je gaat ermee akkoord ook tips en andere informatie per mail te ontvangen. Lees in onze privacyverklaring hoe we met je gegevens omgaan

Je las een blog van ons, Lisa en Mariette van Spotlight Webdesign

Webdesigners voor ondernemers die willen groeien met een professionele website. Met onze expertise op het gebied van webdesign, UX design en psychologie creëren we de ultieme gebruikerservaring op je website. Bekijk onze website op maat, websitescan of download ons gratis ebook voor een sterke basis van je website.

mariette en lisa in een rood pak voor een panterprint
Hoi, wij zijn Lisa en Mariette. Jou laten opvallen in de online jungle met een website die 100% bij je past. Dat is onze missie.

Bekijk al onze blogs of filter op categorie

Dit werkboek is de perfecte basis voor je (nieuwe) website

Het e-book is een digitaal werkboek (PDF bestand). Je kunt hem invullen op je computer. Lekker makkelijk.

Breng jouw missie, visie, doelen en behoeften van de nieuwe website in kaart

Breng jouw ideale klant in kaart en kom erachter hoe jouw dienst bijdraagt aan wat ze willen

Breng overzicht in de chaos. Je hebt helder wat je met de website wilt en hoe je hierop kunt voortbouwen.