Zo haal je het maximale uit je footer

1 december 2022 | UX, WEBDESIGN

Het onderste deel van een website (footer) is vaak een ondergeschoven kindje. De meeste mensen zetten er iets in in zodat er wat staat. Maar de footer kan van grote waarde zijn!

Juist omdat een footer op elke webpagina terug komt, draagt deze bij aan de algehele gebruiksvriendelijkheid en conversie van je website. In deze blog lees je een paar tips over het optimaliseren van je footer en welke onderdelen je hier in plaatst.

Wat is een footer?

First things first. Grofweg kun je een webpagina opdelen in 3 onderdelen: een header, een body en een footer. In de header vind je vaak het menu en logo, gevolgd door de body die unieke inhoud bevat van een pagina. De footer is het onderste gedeelte van een pagina en wordt op elke pagina van de website herhaald.

Deze onderdelen zet je in je footer

De footer is een plek waar je als gebruiker bepaalde informatie verwacht en die je goed kan gebruiken om andere (minder belangrijke maar noodzakelijke) informatie te plaatsen Laten we eens kijken welke onderdelen een musthave zijn:

  • Juridische documenten
  • Contactgegevens
  • Social media
  • Jouw aanbod (navigatie)

1. Juridische documenten en wettelijk verplichte gegevens

De footer is de perfecte plek om juridische documenten zoals het privacybeleid en disclaimers te plaatsen. Ook wettelijk verplichte gegevens of belangrijke documenten plaats je in de footer, denk aan:

  • Algemene voorwaarden
  • KVK nummer
  • Btw-identificatienummer
AVG weg ermee (naar de footer!)
Sinds de AVG privacywet hebben bezoekers recht op informatie over hoe jij met hun persoonsgegevens omgaat. Soms plaatsen mensen deze in het hoofdmenu. Doe dat niet, want zó belangrijk zijn deze gegevens voor de gemiddelde bezoeker ook niet en het onderbreekt de flow van je website. Daarom is de footer de perfecte (en verwachtte) plek.

2. Contactgegevens

Bezoekers navigeren vaak direct naar de footer om de contactinformatie te vinden. Staat jouw contactgegevens al in de header? Plaats ze óók in de footer. Aan welke gegevens kun je denken:

  • Jouw bedrijfsbio
  • Link naar een contactpagina
  • E-mailadres
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden
  • Bedrijfslocatie

3. Social media iconen en instagramfeed

Als je veel aanwezig bent op sociale media of mensen wilt aanmoedigen om je te volgen op sociale media, kan het toevoegen van enkele pictogrammen voor sociale media de betrokkenheid en zichtbaarheid voor zowel nieuwe als bestaande volgers vergroten. De footer is de meest gebruikelijke plek voor deze iconen. Mensen ‘verwachten’ dat ze hier je socials vinden. Wees hierin dus niet creatief.

4. Plaats je aanbod in de footer

Plaats ook een navigatie in de footer van je website. Waarom?

  • Voor bezoekers is het fijn dat ze bij lange pagina’s niet weer omhoog moeten scrollen om verder te navigeren.
  • Voor mensen die via een blog binnen komen is het gelijk duidelijk wat je aanbiedt.

Gebruik in ieder geval een deurmat navigatie.

De nice-to-have onderdelen in een footer

Naast de musthaves kun je je footer gebruiken voor nog meer leuks. Deze onderdelen zijn ook vaak terug te vinden:

  • Contactformulier
  • Nieuwsbriefinschrijving
  • Instagramfeed
  • Blogberichten

Zet je footer vandaag nog slim in!

De footer van een website wordt vaak vergeten. Super zonde, want een goede footer is een boost als het gaat om de gebruiksvriendelijkheid. Dus aan de slag! Plaats in ieder geval jouw contactgegevens, een navigatie, copyright regel en juridische documenten in de footer.

And last but not least: denk vanuit de doelen van jouw website en vanuit jouw bezoeker. Waar is hij of zij naar op zoek? Heb je een webwinkel? Plaats klantenservice pagina’s. Komen klanten binnen via jouw blogberichten? Verwijs naar populaire blogs of je overzichtspagina. Wil je jouw bezoeker warm maken met een nieuwsbrief? Gooi die nieuwsbriefinschrijving erop. Let’s go!

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

Wat is een deurmat navigatie?
Het heet “deurmat navigatie” omdat het het eerste is wat je ziet wanneer je arriveert en het laatste is wat je ziet als je de pagina verlaat (net zoals een fysieke deurmat). De term is bedacht door de NNGroup. Het is eerste wat je ziet als je aankomt en het laatste wat je ziet als je weggaat – dat wil zeggen, het is zowel bovenaan als onderaan de pagina opgenomen.

Had je hier iets aan? Deel deze post met je business buddies! 🤩

Hoi, wij zijn Lisa en Mariette

Twee enthousiaste web- en UXdesigners met passie voor gezondheid. Wij helpen ambitieuze gezondheidsprofessionals en welzijnsorganisaties aan meer impact met behulp van een toffe en gebruiksvriendelijke website.

Het Divi thema

Koop hier het super gebruiksvriendelijke Divi Thema. Als je DIVI koopt via onze website ontvangen wij commissie. Super lief als je dit doet!

Let’s get social!

Volg je ons al op the gram en zijn we al connected? Stuur ons een berichtje. We like!