Zo haal je het maximale uit je footer

door | 1 december 2022 | UX, WEBDESIGN

Het onderste deel van een website (footer) is vaak een ondergeschoven kindje. De meeste mensen zetten er iets in in zodat er wat staat. Maar de footer kan van grote waarde zijn!

Juist omdat een footer op elke webpagina terug komt, draagt deze bij aan de algehele gebruiksvriendelijkheid en conversie van je website. In deze blog lees je een paar tips over het optimaliseren van je footer en welke onderdelen je hier in plaatst.

First things first. Grofweg kun je een webpagina opdelen in 3 onderdelen: een header, een body en een footer. In de header vind je vaak het menu en logo, gevolgd door de body die unieke inhoud bevat van een pagina. De footer is het onderste gedeelte van een pagina en wordt op elke pagina van de website herhaald.

De footer is een plek waar je als gebruiker bepaalde informatie verwacht en die je goed kan gebruiken om andere (minder belangrijke maar noodzakelijke) informatie te plaatsen Laten we eens kijken welke onderdelen een musthave zijn:

  • Juridische documenten
  • Contactgegevens
  • Social media
  • Jouw aanbod (navigatie)

1. Juridische documenten en wettelijk verplichte gegevens

De footer is de perfecte plek om juridische documenten zoals het privacybeleid en disclaimers te plaatsen. Ook wettelijk verplichte gegevens of belangrijke documenten plaats je in de footer, denk aan:

  • Algemene voorwaarden
  • KVK nummer
  • Btw-identificatienummer

2. Contactgegevens

Bezoekers navigeren vaak direct naar de footer om de contactinformatie te vinden. Staat jouw contactgegevens al in de header? Plaats ze óók in de footer. Aan welke gegevens kun je denken:

  • Jouw bedrijfsbio
  • Link naar een contactpagina
  • E-mailadres
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden
  • Bedrijfslocatie

3. Social media iconen en instagramfeed

Als je veel aanwezig bent op sociale media of mensen wilt aanmoedigen om je te volgen op sociale media, kan het toevoegen van enkele pictogrammen voor sociale media de betrokkenheid en zichtbaarheid voor zowel nieuwe als bestaande volgers vergroten. De footer is de meest gebruikelijke plek voor deze iconen. Mensen ‘verwachten’ dat ze hier je socials vinden. Wees hierin dus niet creatief.

Plaats ook een navigatie in de footer van je website. Waarom?

  • Voor bezoekers is het fijn dat ze bij lange pagina’s niet weer omhoog moeten scrollen om verder te navigeren.
  • Voor mensen die via een blog binnen komen is het gelijk duidelijk wat je aanbiedt.

Gebruik in ieder geval een deurmat navigatie.

Naast de musthaves kun je je footer gebruiken voor nog meer leuks. Deze onderdelen zijn ook vaak terug te vinden:

  • Contactformulier
  • Nieuwsbriefinschrijving
  • Instagramfeed
  • Blogberichten

De footer van een website wordt vaak vergeten. Super zonde, want een goede footer is een boost als het gaat om de gebruiksvriendelijkheid. Dus aan de slag! Plaats in ieder geval jouw contactgegevens, een navigatie, copyright regel en juridische documenten in de footer.

And last but not least: denk vanuit de doelen van jouw website en vanuit jouw bezoeker. Waar is hij of zij naar op zoek? Heb je een webwinkel? Plaats klantenservice pagina’s. Komen klanten binnen via jouw blogberichten? Verwijs naar populaire blogs of je overzichtspagina. Wil je jouw bezoeker warm maken met een nieuwsbrief? Gooi die nieuwsbriefinschrijving erop. Let’s go!

Deze artikelen vind je misschien ook interessant:

Tip van Flip in je inbox

Schrijf je in en krijg iedere twee weken concrete tips om je website en klantreis te verbeteren. Uitschrijven mag altijd 😉 Tip van Flip: doe dat niet, want je mist veel leuks.

Je las een blog van ons, Lisa en Mariette van Spotlight Webdesign

Webdesigners voor ondernemers die willen groeien met een professionele website. Met onze expertise op het gebied van webdesign, UX design en psychologie creëren we de ultieme gebruikerservaring op je website. Bekijk onze website op maat, websitescan of download ons gratis ebook voor een sterke basis van je website.

mariette en lisa in een rood pak voor een panterprint
Hoi, wij zijn Lisa en Mariette. Jou laten opvallen in de online jungle met een website die 100% bij je past. Dat is onze missie.

Bekijk al onze blogs of filter op categorie

Dit werkboek is de perfecte basis voor je (nieuwe) website

Het e-book is een digitaal werkboek (PDF bestand). Je kunt hem invullen op je computer. Lekker makkelijk.

Breng jouw missie, visie, doelen en behoeften van de nieuwe website in kaart

Breng jouw ideale klant in kaart en kom erachter hoe jouw dienst bijdraagt aan wat ze willen

Breng overzicht in de chaos. Je hebt helder wat je met de website wilt en hoe je hierop kunt voortbouwen.