Pakkende teksten schrijven voor je website zorgen ervoor dat je binnen een paar seconden de aandacht van websitebezoekers vastgrijpt. Des te langer bezoekers op je website blijven, hoe beter dit is voor de zoekmachine optimalisatie. Schrijf SEO-vriendelijke teksten die indruk maken op jouw ideale klant. In deze blog lees je 9 tips die je makkelijk zelf kunt toepassen tijdens tekstschrijven.
Dit lees je in deze blog
1. Schrijf voor je doelgroep
Als je jouw ideale klant wil bereiken, schrijf je teksten die aansluiten op je doelgroep. Naar welke antwoorden is jouw doelgroep op zoek? Wat wil degene lezen? Kom met oplossingen en druk niet constant op de pijnpunten. Dat is informatie die al bekend is bij jouw ideale klant.
Om goede teksten te schrijven voor jouw doelgroep, is het handig om te weten met welke problemen zij rondlopen. Voer een doelgroeponderzoek uit. Stel gericht vragen aan jouw ideale klant en luister vooral naar de antwoorden. Pas daarna is het jouw beurt om actie te ondernemen in de vorm van converterende teksten schrijven.
2. Vermijd tekstbakstenen
Je hebt maar een paar seconden de tijd om bezoekers van je website vast te grijpen met pakkende teksten. Dit bereik je niet door lange, saaie teksten te schrijven. Je wil dat bezoekers iets van je afnemen. Vermijd tekstbakstenen voordat de bezoekers in slaap vallen.
Maar wat zijn tekstbakstenen? Dit zijn lange teksten zonder witregels en afbeeldingen ter afwisseling. Deze teksten vind je terug in voornamelijk terug in boeken. Er lijkt soms geen einde te komen aan een hoofdstuk. Maak jouw webteksten visueel aantrekkelijk en SEO-vriendelijk.
3. Maak gebruik van het F-patroon
Ben jij al bekend met het F-patroon? Websitebezoekers scannen teksten om te kijken of de inhoud interessant genoeg is om te lezen. Schrijf de teksten voor je website in de vorm van een ‘F’, ook wel bekend als de omgekeerde pyramide.
Lijn de teksten links uit en zet de belangrijkste informatie in de eerste alinea. De tweede alinea wordt ook nog goed gelezen, daarna dwalen de ogen snel af naar beneden. 70% van de aandacht van websitebezoekers gaat naar de linkerhelft van de pagina. Nu weet je wat de beste opmaak is voor de teksten op je website.
4. Druk op ENTER voor witregels
Teksten lezen kost energie. Geef de lezers een adempauze en druk vaker op ENTER op je toetsenbord. Hierdoor creëer je witregels en maak je de tekst veel overzichtelijker. Onder een (sub)titel schrijf je maximaal 2 alinea’s die niet te lang zijn. Op desktop betekent dit dat je alinea’s schrijft die niet langer dan 5 zinnen onder elkaar bevatten.
Voor meer focus en adempauzes wissel je korte en lange zinnen met elkaar af. Zo voorkom je dat lezers aan het einde van lange zinnen, niet weten wat eigenlijk de betekenis is van de zin en wat er in het begin is verteld. Hak een lange zin in tweeën op of gebruik opsommingstekens.
5. Werk met opsommingstekens
- Opsommingstekens zijn bullets en nummeringen.
- Een paar zinnen waar veel komma’s in verwerkt zijn, kun je makkelijk in een duidelijk overzicht zetten door middel van opsommingstekens.
- Dat is een mooie onderbreking van de tekst en de ogen krijgen een andere structuur te zien.
Zo dus! Het is aan te raden om te werken met een oneven aantal aan bullets en nummeringen. Schrijf niet meer dan 7 opsommingen. Waarom geen even aantallen zoals 2? Het moet niet lijken alsof lezers moeten kiezen uit de zinnen. Het is een opsomming, geen quiz.
6. De tekst in buttons (CTA)
Hier gaan veel mensen de mist mee in. Een call to action (CTA) moet aanzetten tot het maken van een actie. Wat wil jij dat er gebeurt als websitebezoekers op de veelal gekleurde button drukken? Waar worden zij naartoe gestuurd? Wees duidelijk en specifiek.
Begin met een werkwoord in de tekst van je button en als je het echt goed wil doen, verwerk je ook een zoekwoord in de call to action. Zoekmachines willen graag weten wat jij wil bereiken met je button. Een extra tip van ons: laat je button opvallen met een contrasterende kleur en ontwerp primaire en secundaire buttons.
7. Maak gebruik van leesbare lettertypen
Een trend die je momenteel veel voorbij ziet komen zijn sierlijke lettertypen in teksten op websites. Een groot nadeel hiervan is dat niet alle lettertypen makkelijk leesbaar zijn. Het is wetenschappelijk bewezen dat als je een sierlijk lettertype gebruikt die je moeilijk kunt lezen, mensen er langer over doen om de tekst te begrijpen.
De hersenen doen er langer over om de inhoud goed te begrijpen. Het gevolg is dat mensen een tekst helemaal niet lezen. Gebruik niet meer dan drie verschillende lettertypen op een website, twee duidelijk leesbare en één sierlijke die ‘snel’ leesbaar is. Denk ook goed aan de achtergrond van de tekst. Is de tekst nog goed leesbaar met bijvoorbeeld een blauwe achtergrond?
8. Vaktermen? Liever niet
Jij weet alle ins en outs binnen jouw vakgebied en vaktermen vliegen je om de oren. Om websitebezoekers te laten zien dat jij de expert bent, ben je al snel geneigd om vaktermen te gebruiken voor jouw webteksten. Ons advies? Doe maar niet.
Maak gebruik van jip-en-janneke taal zodat websitebezoekers niet hoeven te Googlen. Doen zij dit wel, dan ben je ze kwijt. De concurrent verschijnt in de zoekresultaten en jouw ideale klant neemt een kijkje bij de buren. Dat wil jij niet. Wil jij wel vaktermen gebruiken? Schrijf een blog waarin je de vakterm uitlegt en link naar dit blog via anchorlinks.
9. Schrijf actief, niet passief
Heb jij veel twijfelwoorden zoals zullen, willen en kunnen in de teksten op je website verwerkt? Het klinkt misschien raar maar hierdoor gaan websitebezoekers twijfelen. Schrijf jouw webteksten pakkend en actief voor meer enthousiasme bij de lezers.
Gebruik positieve woorden in je teksten en schrijf in de tegenwoordige tijd. Een extra tip is om duidelijk en specifiek te schrijven. Strooi niet met dure woorden en schrijf op B1-niveau. Maak gebruik van synoniemen van zoekwoorden aangezien niet iedereen hetzelfde woord gebruikt voor een onderwerp of product.
10. Schakel hulp in als je er niet uitkomt
Kom je er zelf niet uit of heb je hier helemaal geen zin in of tijd voor? Schakel een tekstschrijver in en een webdesigner die vervolgens de teksten heerlijk neerzet (hint hint ;)). Goed idee? Plan vrijblijvend een kennismaking met ons in!