Yes, je bent er eindelijk over uit welke robotstofzuiger je wilt. Dus hup, je gaat naar jouw favoriete winkel, trekt je portemonnee en betaalt met liefde voor je nieuwe schoonmaakhulp.
Maar je brein denkt daar toch een beetje anders over. Uit meerdere onderzoeken blijkt namelijk dat we last hebben van ‘prijspijn’. Alleen al bij het zien van een prijs, wordt het pijncentrum in ons brein actief. Au…
Hoe hoger de prijspijn, hoe minder snel we een product aanschaffen. En dus is het zaak om die prijspijn zoveel mogelijk te verlichten. In dit blogartikel geven we je vijf zalfjes.
Dit lees je in deze blog
1. Euroteken weglaten
Alleen al het zien van een valutateken geeft prijspijn. En dus kun je die het beste weglaten. Wel is het belangrijk dat het nog duidelijk is dat het om een prijs gaat, want vaagheid is nog erger dan prijspijn. Is dat niet 100% duidelijk? Zet dan ,- achter de prijs of het woord ‘euro’.
Trouwens, niet alleen het zien van een valutateken doet pijn. Ook woorden als ‘betalen’, ‘kopen’ of ‘uitgeven’ geeft ons brein een zure optater. Die kun je dus ook maar beter vermijden.
2. Prijzen kleiner maken
Hoe kleiner de prijs, hoe minder prijspijn we ervaren. En dan bedoel ik niet dat de prijs lager moet zijn, maar kleiner. Letterlijk. Schrijf bijvoorbeeld niet € 240,00, maar € 240. Ook helpt het om je prijs visueel kleiner te maken met een kleiner lettertype.
Zelfs de lengte van de uitgesproken prijs maakt uit. Hoe meer lettergrepen, hoe langer de prijs voelt. Dus acht-en-twintig doet minder pijn dan negen-en-twintig. Raar maar waar.
En om het nog bizarder te maken (toch?) is zelfs de woordkeuze in de buurt van je prijs van invloed. Ook hierbij is de lengte belangrijk. Dus ‘onbreekbaar’ werkt bijvoorbeeld beter dan ‘van hoge kwaliteit’.
3. De beste manier om korting te weergeven
Wat geeft het gevoel van de meeste korting? Een korting communiceren als absoluut getal (€10 korting) of percentage (10% korting)? Dat ligt aan de prijs van je product.
- Is de prijs van je product minder dan €100, dan kun je het beste de korting in een percentage weergeven.
- Is het product hoger dan €100, dan kun je de korting het beste als absoluut getal weergeven.
Kijk maar eens naar deze voorbeelden
- Stel je verkoopt een sjaal van €50. Dan is 5% korting daadwerkelijk maar €2,50. 5% klinkt dan beter.
- Stel je verkoopt een laptop van €1200. Dan is 5% daadwerkelijk €60. In dit geval klinkt €60 als een hogere korting dan 5%.
4. Prijs verhogen of inhoud verminderen?
En toen zaten er ineens nog maar 14 rijstwafels in een pak, in plaats van 15. Verdorie! Niet aardig, maar wel slim. Wij mensen vinden het namelijk erger als de prijs toeneemt, dan wanneer de inhoud afneemt. Nu lijkt dit vooral voor producten interessant, maar op diensten kun je het ook toepassen. Stel dat je pakketten aanbiedt met coachsessies. Voorheen kreeg je 8 sessies voor €800, nu nog 7 sessies voor hetzelfde bedrag!
5. Wees bij hoge bedragen specifiek
Hoge bedragen zijn vaak ronde getallen en dat is precies waar ons brein het mee associeert. Specifieke cijfers associëren we juist met lagere bedragen. Hierdoor wordt het bedrag als lager ervaren, ook als het werkelijke bedrag groter is. Dus €1927 wordt als lager ervaren dan €1900.
En plak er een pleister op door iets geweldigs terug te geven
Want uiteindelijk is dat natuurlijk de beste remedie tegen prijspijn. Au, ik geef geld uit, maar jeeeeej, ik krijg er iets waanzinnigs voor terug.
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het verlichten van de prijspijn op je website? Plan dan een kennismaking in, zorgen we samen dat jouw website het makkelijk en leuk maakt om te kopen!